270 év után először csendül fel Reutter misekompozíciója a győri Szent Ignác Bencés Templomban. A különleges koncert egyben templomunk búcsúja is, illetve Loyolai Szent Ignác ünnepe.
Johann Georg REUTTER (1708-1772) egyházzenéjéről, halálának 250. évfordulója alkalmából egy emlékév keretén belül emlékezünk meg. Kevéssé ismert, hogy a Mária Terézia korabeli Habsburg Birodalom területén szinten alig találunk olyan székesegyházat, vagy városi nagyobb plébániatemplomot, ahol nagyszámú egyházzenei kompozícióit ne találnánk meg.
A magyarországi Reutter-kutatás egyik alapvető, ha nem-, talán a legfontosabb forráshelye a győri Székesegyházi Kottatár, illetve a Szent Ignác templom kottatára, a Musicotheca Jesuitica. Mindkét kottatárban ugyanúgy megtalálhatóak -korabeli kéziratos, másolati formában- a felcsendülő G-dúr, eredetileg Bécsben komponált, Páduai Szent Antal tiszteletére íródott misekompozíció. A nemzetközi Reutter-jegyzékben HofR 38/70-es számmal szereplő miséről elmondható, hogy a szerző egyik kései misekompozíciója, valamint a G-dúr hangnemben írottak közül (a kutatások mai állása szerint) viszont ez az utolsó.
A mindösszesen templomi triót (két szólamnyi hegedűt és generálbasszust) foglalkoztató kompozícióban az olaszos concertante jelleg dominál, a hegedűk az énekes szólistákkal és a kórussal dialogizálnak, de a németbarokkra oly jellemző imitációs-, polifón műformákkal keverednek. A mise a kései barokk zeneszerzés egyik szép példája. A mű közel 270 év után, vagyis 18-19. század óta először csendül fel, így szentmise a modernkori ősbemutatója is lesz egyben. Reutter eme G-dúr miséje a Szent Ignác templom barokk kori zenei alaprepertoárja volt.
A felajánlásra közbeiktatott Salve Jesu, Salve Pie kezdetű ünnepélyes, két tételes offertorium a győri Székesegyházi Kottatár unica darabja, ami csak erről a magyarországi forráshelyről ismerszik. A mű egyik érdekessége, hogy az orgonát nemcsak kísérőhangszerként, hanem szólóhangszerként is használja benne.
A győri Székesegyházban nagyobb ünnepek alkalmával sűrűn előadhatták, hiszen a korabeli énekes szólamanyagok további szövegvariánsokat, kontrafaktumokat is biztosít a műhöz, így több liturgikus alkalommal előadásra kerülhetett. Az offertorium július 8-án, Keszthelyen került modernkori ősbemutatóra, aminek vasárnap, július 31-én győri bemutatója lesz.
Előadók
I. hegedű
Németh Zsombor
Hatos Cecília
II. hegedű
Czirók Györgyi
Hervai-d’Elhoungne Klára
Szovák Petra – barokk fagott
Baranyi Gábor – nagybőgő
Vezényel: Katyi Zsombor
Közreműködik a veszprémi Reutter Kamarakórus, (11 fővel), műv.vez.: Molnár Zoltán
Énekes szólisták:
Ducza Nóra – szoprán
Mizsei-Takács Zsuzsanna – alt
Molnár Zoltán – tenor
Demjén András – basszus