Cookie/süti kezelés
Weboldalainkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére.

Indul a Szent Benedek harang felújítása

harang cikkA bencés templom keleti, gimnázium felőli tornyában található, 1853-ban öntött 3300 kg-os nagyharang 2012 októbere óta hallgat, július 6-án, hétfőn azonban megkezdődnek a felújítási munkálatok. A harang a július 11-i Szent Benedek napon szólal meg a 11 órai ünnepi szentmisét követően, melyre mindenkit szeretettel várunk.

Az új járom, az új, kézzel kovácsolt harangnyelv és meghajtás gyártását és telepítését a passaui Perner Harangöntöde végzi, amely többek között az ország legnagyobb harangját - a Szent István Bazilika 9250 kg-os nagyharangját -,  az Egri Bazililka 6 tonnás harangját és a nemrég elkészült Mátyás-templomi harangokat öntötte.

 

Mi történt?

A nagyharang felújításának szükségességére 2012. október 25-én, Szent MÓR napján a rendház kertjében felszentelésre került két kis óraütő harang beszerelését követően, az öntőmesterük általi látogatáskor derült fény, aki a nagyharang azonnali üzemen kívül helyezését tanácsolta. Pár héttel később műemléki harangszakértői vizsgálatra került sor, mely megállapította, hogy a harang jármán – mely a harangot koronájánál fogva a fa harangszékhez kapcsolja – a hibás elvi konstrukció következtében  –  olyan nyíróerő ébred, mely letöri annak egyes elemeit tartó csavarokat és a harang palástját megfeszíti, így repedéseket okozhat. Kiderült továbbá, hogy a harang nyelvének anyagkeménysége – a 162 éve tartó használat okán – már nem csak elérte, de többszörösen meg is haladta a bronz anyagkeménységét, mely ennélfogva szintén károsítja a harangot. A harang meghajtását egy, az 1980-as években beszerelt villanymotor adja, mely finomszabályozásra képtelen, csak ki-be kapcsolni tud, így a harangot és a tornyot megtépve, erőszakosan indítja nyugalomból a 3,3 tonnányi tömeget, s közben is darabosan, pontatlanul mozgatja azt, mely az 1641-ben felszentelt templom tornyaira, a harangszékre és a harangra nézve is hátrányos.

A felújítás lépései

A munkálatok első napján, 6-án hétfőn reggel fél 7-kor egy 48 tonnás, speciális autódaru érkezik a Széchenyi térre, amely a harangtorony felső ablakán át fér majd hozzá a haranghoz. A régi harangnyelv kiemelését követően – előreláthatóan délelőtt 10 és 11 óra között – megtörténik a harang leemelése a harangszoba ideiglenes tartószerkezetére, majd eltávolításra kerül a régi, acél harangjárom. Az új kiegészítők – a 650 kg-os új, tölgyfa járom és az új, kovácsoltvas harangnyelv – toronyba emelésével zárul az első nap. 7-én, kedden az új tölgyfa járom és a harang egymáshoz illesztése, a függesztékek felszerelése történik, majd a daru újbóli segítségével visszakerül a járom és a harang együttese a harangszékre. Ezt követi az új, kézzel kovácsolt harangnyelv beszerelése,  valamint az új meghajtás telepítése és finomhangolása.

A munkálatok eredményeként az új, puhább és tömegében a haranghoz jobban illeszkedő harangnyelv jelentős hangzásbeli változást is hoz majd. Az új tölgyfa járom egyrészt anyagánál fogva jobban csillapítja a harang által az épületnek átadott rezgést, a korábbi darabbal ellentétben pedig nem lép fel nyíróerő, mely jelentősen növeli a harang élettartamát. Az új meghajtás feladata, hogy ne csak ki- és bekapcsolja a motort, hanem fokozatosan, lágyan indítsa a harangot, majd húzás közben csak az éppen szükséges erőt biztosítsa, a harangozás végén pedig kíméletesen lefékezze azt.

Támogatók

A felújítás 6 millió Forintos összköltségéhez 4,5 millió Forinttal járult hozzá az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a fennmaradó részt pedig a templomi felajánlások teszik ki.

Isten fizesse meg a jószívű felajánlók áldozatkészségét!